Nie kochasz płacić mandatów? Często kierujesz się po nieznanym terenie i chciałbyś czasem spytać kogoś dobrze poinformowanego o drogę? A może chciałbyś przed czasem dowiadywać się o korkach i innych utrudnieniach w ruchu? Jeśli na te trzy pytania odpowiedziałeś twierdząco, to zainteresuj się CB Radiem. W dobie łączności satelitarnej, telefonów komórkowych, internetu i innych cudów nowoczesnej techniki poczciwe „radio obywatelskie” w zasadzie powinno być skazane na zapomnienie. Tymczasem znalazło dla siebie rynkową lukę. Polubili je głównie kierowcy ciężarówek. Nie trzeba być jednak truckerem, żeby mieć w aucie CB. To bardzo praktyczne rozwiązanie dla każdego, kto często pokonuje dłuższe trasy. Praktyczne, łatwe w obsłudze i tanie! Dzięki CB-Radiu nareszcie można skorzystać z tego, że po polskich drogach poruszają się niezliczone ilości ciężarówek. CB-Radio: antyradar i nawigacja w jednym. Można być pewnym, że w miarę uczęszczane trasy chwilę wcześniej pokonywały ciężarówki. Mając CB da się spytać kierowców, jakie były warunki jazdy. W ciągu sekund uzyskamy interesujące nas informacje. Dołączyć do grona użytkowników CB jest łatwo. Wystarczy kupić radio, antenę i zamontować zestaw w samochodzie. Od ubiegłego roku CB-Radia nie trzeb już rejestrować.Jak się poruszać w eterze? Dla kierowców najważniejszy jest 19 kanał. To właśnie na nim wymieniają się informacjami o sytuacji na drodze. Jeżeli chcemy się dowiedzieć, co dzieje się na interesującym nas odcinku, wystarczy spytać przez radio np. „Jak tam dróżka na Gorzów?”. Odpowiedź może brzmieć: „Czysto, tylko na 230. kilometrze stoją miśki z suszarką”. W wolnym przekładzie oznacza to, że warunki jazdy są dobre, ale na 230. kilometrze trasy (kilometry podawane są na przydrożnych tabliczkach) stoi policja. Można spytać o drogę – kierowcy ciężarówek są doskonale poinformowani oraz uczynni. Trzeba tylko pamiętać o obowiązującym w eterze slangu – aby go opanować, wystarczy kilka dni jazdy „na nasłuchu”. Na kanale 19 rozmawia się tylko o ruchu drogowym. Jeżeli chcemy pogadać na inne tematy, prosimy rozmówcę o przejście na inny kanał. Należy omijać kanał 9 – zastrzeżony dla prowadzenia akcji ratowniczych.Dostrajanie CB do samochodu Montaż CB-Radia nie jest trudny, większość urządzeń dostosowano do zasilania z instalacji o napięciu 12 woltów. Najtrudniejszym zadaniem jest dostrojenie anteny – nawet te z podstawą magnetyczną muszą być dopasowane do konkretnego samochodu. Koszt usługi w specjalistycznym serwisie to ok. 15-30 zł. Mając tzw. reflektometr (cena 45-150 zł), można to zrobić samodzielnie.Jaki sprzęt wybrać? Do samochodu wystarczą stosunkowo proste modele urządzeń. Ich ceny zaczynają się od ok. 300 zł. Do tego należy doliczyć koszt anteny: ok. 60-200 zł. Właściwie wszystkie radia dysponują taką samą mocą nadajników (4W), zasięg zależy głównie od jakości anteny. Im dłuższa antena, tym lepiej. W przypadku montażu radia w samochodzie warto szukać urządzenia wyposażonego w filtr eliminujący zakłócenia pochodzące z instalacji elektrycznej auta.Doskonałym miejscem, żeby kupić CB-Radio albo dowiedzieć się więcej o tej formie łączności, jest internet. Zawodny antyradar Służby kontrolujące prędkość są coraz lepiej wyposażone. Popularne choć nielegalne antyradary stają się w związku z tym właściwie bezużyteczne. Fotoradary emitują tak minimalne ilości promieniowania, że typowe wykrywacze sygnalizują ich obecność dopiero w odległości ok. 15-30 m.W dodatku służby drogowe wielu państw dysponują wykrywaczami antyradarów. Kierowca złapany z zabronionym urządzeniem w samochodzie znajdzie się w sporych tarapatach. W zależności od państwa karą może być wysoka grzywna, utrata antyradaru, a nawet kara pozbawienia wolności i konfiskata samochodu. Takie konsekwencje nie grożą osobom używającym CB-Radia. Kierowcy z reguły bardzo chętnie ostrzegają się o wszelkich utrudnieniach: wypadkach, korkach i oczywiście o radarach.
maj 02